דף הבית > מעברים ושינויים

מעברים, שינויים והתחלות חדשות

כיצד אנו ההורים יכולים לסייע לילד להתמודד עם האתגרים העומדים בפניו עם החזרה למסגרת הלימודים ?
                             
החופש הגדול הסתיים ושנה חדשה מתחילה. יש מי שמתחיל מסגרת חינוכית חדשה, ויש מי שעבורו זוהי רק התחלה של עוד שנה במסגרת מוכרת ובטוחה. גם אלה וגם אלה חווים בימים אלה מעבר והסתגלות מחדש לשגרת לימודים.
ישנם ילדים אשר עבורם החזרה לבית הספר משמחת והם מצפים בקוצר רוח למפגש המחודש עם החברים והלמידה. ישנם אלה שהחזרה לבית הספר ולשגרת הלימודים מעוררת אצלם מתח וחרדה. הם נוטים לדחות כל יוזמה הקשורה להכנה לקראת ביה"ס, להכחיש את העובדה שימי החופש מתקצרים ולגלות סמפטומים התנהגותיים ורגשיים: אי שקט, התפרצויות כעס, קשיי שינה, נטייה לבכי ולרגשנות, התנהגות תלותית וילדותית שאינה מאפיינת את הגיל, מיחושים גופניים וכד'.
מה תפקידנו כהורים בימים אלה ?
תפקיד ההורה משתנה בהתאם לגיל הילד, מאפייניו, צרכיו ומהות המעבר. ליווי של ילד ההולך בפעם הראשונה לגן אינו דומה לליווי ותמיכה בילד העולה לחטיבת הביניים. כמו כן, ליווי של ילד העולה לכיתה ה' במסגרת מוכרת וידועה, הוא שונה מזה של ילדה באותה כיתה שמשפחתה חזרה זה עתה משליחות ממושכת בארץ אחרת .
יחד עם זאת, בכל גיל ובכל מצב, הילד זקוק לדעת שההורה נוכח, קשוב, מתעניין ומלווה אותו בשלבים אלה.
  • חשוב לנהל דיאלוג עם הילד בהתאם לגילו ויכולתו ולתת לו הזדמנות לבטא את מחשבותיו ורגשותיו . רצוי לברר עימו מהו מרגיש בימים אלה? האם ישנם נושאים המטרידים אותו ? האם הוא זקוק לעזרה כלשהי ?
  • חשוב לתת לגיטימציה לתחושות מתח והתרגשות, לחששות סביב מצבי חוסר ודאות, לפחדים שעולים. אל תאמרו לילד "אין לך ממה לחשוש", אלא הקשיבו לטרדות שעולות ונסו להבין יחד עימו מה עשוי להרגיע אותו. לעיתים פיתרון פשוט כמו שיתוף דמות בוגרת נוספת בבית הספר, או מתן מידע נוסף, עשויים לשנות את המצב.
  • ערכו עם הילד תאום ציפיות לגבי השנה הקרובה. מהו מצפה מעצמו מבחינה לימודית, חברתית ו/או התנהגותית ? סייעו לו להציב מטרות ריאליות ולתרגם אותם ליעדים קונקרטיים, מדידים וברי השגה, אל תסתפקו באמירה "אני אתאמץ יותר ואשיג ציונים גבוהים".  בנוסף, בדקו עימו איך היה רוצה שאתם תסייעו לו להשיג את מטרותיו.
אין ספק ששינויים ומעברים שנחוו בעבר כמוצלחים, מהווים בסיס טוב להתמודדות עם תהליכים דומים בהווה, ולהיפך. ילדים שעברו משברים והתקשו להתמודד עם מעברים ופרידות, עלולים לשחזר בכל פעם מחדש את הקשיים ולהגיב רגשית והתנהגותית לתהליכי שינוי ומעבר.
כאשר הילד מתקשה להסתגל למסגרת החינוכית לאורך זמן ו/או תגובותיו ההתנהגותיות והרגשיות מקצינות, מומלץ  לפנות ולהתייעץ עם איש מקצוע.
 

  הרשמה לניוזלטר  
  מעברים ושינויים  
  הדרכת הורים  
  דימוי עצמי  
  פיתוח מיומנויות חברתיות  
  דחייה חברתית  
  מאמרים נוספים  
  תמונות מהמרחב  
  אתרים מומלצים  
חדשות
רואים רחוק רואים שקוף
סדנה למטפלים ב 21/11/16
24/01/2016
קבוצת הדרכה למטפלים
קבוצה הדרכה בגישה המשלבת גוף נפש רוח תפתח ב 1/11
13/08/2016

פותח ע"י סופטמדיה בניית אתרים