דף הבית > בניית דימוי עצמי חיובי של ילדך


כיצד אנו כהורים יכולים לתרום בבניית דימוי עצמי חיובי של ילדנו ?

כפי שהוזכר במאמר העוסק במונח  דימוי עצמי , ליחסי הגומלין של הילד עם משפחתו, סביבתו, מוריו וחבריו יש חשיבות רבה בהתפתחות הדימוי העצמי שלו. דימוי עצמי חיובי מתפתח בסביבה תומכת, המעצימה את כוחותיו של הילד וכישוריו ומאפשרת לו התמודדות התואמת את יכולותיו ואת השלב ההתפתחותי בו הוא נמצא. 

חשוב לזכור:

1. כל אחד מאיתנו הוא יחיד ומיוחד והגיע לעולם עם מטען שונה של כישורים ותכונות. כהורים חשוב שננסה לזהות את הייחודיות של כל אחד מילדנו ונעודד אותו לפתח כישורים ותכונות אלו. לשם כך עלינו להצטייד בסקרנות ועניין, בנכונות לוותר על הציפייה שילדנו יגשים משאלות ילדות שלנו, ובהמון הקשבה. 

2. לכל אחד מאיתנו קצב משלו ולכן ישנם הבדלים בצרכים מילד לילד. ישנם ילדים בעלי טמפרמנט גבוה אשר מגלים ערנות ותנועתיות ולעיתים קרובות מתפתחים בקצב מהיר, בעוד אחרים שקצב ההתפתחות והגדילה שלהם איטי יותר. השתדלו לזהות את הקצב של ילדכם ונסו להתאים את הקצב שלכם לשלו. הימנעו מלהשוותו לאחיו ולחבריו. אל תאיצו בו לעשות דברים שעדיין אינו בשל לעשותם. אתגרו אותו במידה שתעורר סקרנות ועניין ולא תגרום לתסכול.

3. עודדו וחזקו את הילד על פעולות והתנהגויות רצויות ולאו דווקא על התוצאה של הפעולה. כאשר אנו אומרים לילד "איזה מגדל מדהים בנית" אנו מחזקים אצלו (גם אם לא התכוונו לכך)  את הידיעה שהוא מצופה לבנות מגדלים מדהימים. ידיעה שהופכת לחלק מהדימוי העצמי האידיאלי שנבנה בתוכו. כאשר בפעם הבאה לא יצליח לבנות מגדל מדהים ייווצר פער בין הדימוי העצמי האידיאלי לדימוי העצמי המציאותי והילד יחווה אכזבה ותסכול מעצמו. לעומת זאת, אם נאמר לילד "שיחקת מאוד יפה עם הקוביות " אנו נעודד בו את הרצון להמשיך להתנסות, לשחק וליצור. עידוד ניתן גם כאשר התוצאה הסופית אינה נחווית כהצלחה. אנו מעודדים את הפעולה החיובית, את ההשתדלות והמאמץ.

4. כשאנו מחזקים ומעודדים את ילדנו, חשוב להשתמש בביטוים המתארים את הפעולה שאנו רוצים לחזק ולא בביטויים כמו "אתה חכם" או "מי גאון של אמא". הילד אינו מסוגל לתרגם ביטויים מופשטים אלו לביצועים קונקרטיים ולכן הם מעבירים מסר הטומן בתוכו ציפיות גבוהות מחד ומזמנים בלבול מאידך. האם בפעם הבאה שלא יצליח להרכיב את הפאזל הוא יהפוך ללא חכם?.  ביטוי כמו "כל הכבוד שהצלחת להרכיב את הפאזל" מאפשר לילד ידיעה ברורה מה המעשה שזוכה לחיזוק ומעודד אותו להמשך התנסות.

5. נוכחות הורית, הקשבה ופעילויות משותפות עם הילד מהווים בסיס לבניית אמון וביטחון בסביבה ותורמים לחיזוק הדימוי העצמי.

6. במצבים בהם הילד מתנהג באופן שאינו מקובל ומפר את הכללים והחוקים, הקפידו  להתייחס להתנהגותו הלא רצויה ולא לאישיותו. אמרו לו " לא מקובל מבחינתנו שתכה את אחיך" , אך אל תאמרו עליו שהוא "ילד רע".  הימנעו משימוש במילים שעשויות לדבוק בו כמו "עצלן", "שקרן" וכד'.

7. זכרו שבבסיס של כל אחד מאיתנו יש רצון להתפתחות, צמיחה ולמידה. מצבים של חוסר הצלחה וכישלון מעוררים תסכול ופוגעים בדימוי העצמי. במקרים רבים הדבר מוביל להימנעות וחוסר התמודדות. במצבים אלו אמפתיה ,הקשבה ודיאלוג פתוח בו נעשה ניסיון אמיתי וכנה למציאת הגורמים לקושי תוך חיפוש משותף של כיוונים לפתרונות, עשויים לאפשר לילד להתגבר על הקשיים ולהתמודד באופן יעיל יותר גם עם תחומי קושי ותסכול. בד בבד, חשוב להעצים את הכוחות והיכולות ולסייע ביצירת איזון בין הכוחות והקשיים.

  הרשמה לניוזלטר  
  מעברים ושינויים  
  הדרכת הורים  
  דימוי עצמי  
  פיתוח מיומנויות חברתיות  
  דחייה חברתית  
  מאמרים נוספים  
  תמונות מהמרחב  
  אתרים מומלצים  
חדשות
רואים רחוק רואים שקוף
סדנה למטפלים ב 21/11/16
24/01/2016
קבוצת הדרכה למטפלים
קבוצה הדרכה בגישה המשלבת גוף נפש רוח תפתח ב 1/11
13/08/2016

פותח ע"י סופטמדיה בניית אתרים